GENER 2020

COMUNICAT DE PREMSA DE L’ASSOCIACIÓ ESPANYOLA DE JOIERS, ARGENTERS I RELLOTGERS EN RELACIÓ AMB LA NOTÍCIA DE VENDA DE JOIERIA AMB FARCIMENTS NO METÀL·LICS

*Compartim el comunicat oficial de premsa de l’Associació Espanyola de Joiers, Argenters i Rellotgers en relació amb la notícia de venda de joieria amb farciments no metàl·lics.

Amb relació a la notícia sobre una investigació a una empresa de joieriaper la venda de joieria amb farciments no metàl·lics i amb l’únic efecte d’aclarir els termes i conceptes comuns i habituals davant els consumidors, l’Associació Espanyola de Joiers, Argenters i Rellotgers, entitat que representa a més de 3800 empreses del sector joier espanyol,ha considerat oportú fer públic els següents punts:

Un.- La legislació espanyola permet la fabricació d’objectes amb metallspreciosos amb aquests farciments per «conferir estabilitat en objectes fabricats amb metalls preciosos» d’acord amb l’article 55 del Reial decret 197/1988, de 22 de febrer.

Dos.- En cap cas aquest farciment minimitza o redueix la llei de l’aliatge, és a dir, una joia de plata pot portar aquest farciment i seruna joia de plata de primera llei.

Tres.- Els farciments formen part de la tècnica de l’electroforming que permeten dotar la joia de volum i variar el disseny.

Quatre.- Amb absolut respecte a qualsevol investigació en curs, com a representants del sector, hem d’assenyalar que l’electroforming, que implica farciments per donar estabilitat a les peces, és una tecnologia comuna, normal i habitual en el sector espanyol i internacional. Perquè el sector espanyol sigui competitiu a Espanya i en els mercats exteriors, ha d’aportar disseny i volum a la seva producció i això es pot fer gràcies a aquesta tècnica. Si els fabricants i exportadors espanyols no utilitzessin aquesta tècnica, no serien competitius amb elsoperadors d’altres països.

Quatre.- No és el mateix plata o or de llei que plata o or massís. Les joies són més econòmiques o menys econòmiques, amb costos de fabricació diferents i preus de venda al públic també diferents, això no significa que la llei de l’aliatge sigui inferior. La joieria, com la resta dels productes, està subjecta a noves tecnologies que permeten fabricar joiesper a la majoria dels consumidors o fer-ho per a segments de consum mésreduïts.

Cinquè.- De la mateixa manera que la seda d’un mocador no es compra al pes, tampoc es fa amb l’or o la plata d’una joia. El preu d’un mocador de seda depèn del seu disseny, del color, de les formes d’un dibuix i dela marca. La joieria és igual que un altre complement, una joia no té un preu per l’or que porta sinó pel seu disseny, la seva marca, els colors, les pedres precioses que usa, etc. Una qüestió és comprar or o plata al pes i una altra molt diferent és comprar una joia d’or o de plata.

Sisè.- Un exemple d’objectes amb metalls preciosos que porten farciment són els marcs de plata, anomenats comercialment ”bilaminada”, diferents als marcs de plata massissa. Els propis laboratoris certificadors de l’Estat certifiquen els marcs amb farciment com a plata de llei.

Conclusió: La pràctica de farciment de peces de joieria no implica frau ni manipulació, és una tècnica de fabricació pròpia que permet oferir alconsumidor joies amb més disseny a un preu més assequible.